zelfroosteren met Maetch

Tien goede redenen om te zelfroosteren met Xedule en Maetch

Tien goede redenen om te zelfroosteren met Xedule en Maetch

Deel deze pagina

Wat is zelfroosteren met Maetch?

Zelfroosteren, het woord zegt het al: zelf je rooster maken. Het is een moderne vorm van personeelsplanning waarbij docenten voor een deel hun eigen rooster maken.

Maetch is geschikt voor onderwijsinstellingen die overwegen zelfroosteren in te zetten of twijfelen of zelfroosteren al van toepassing is. Het lesrooster van de student staat hierbij altijd centraal. Maetch is onderdeel van Xedule en leent zich hier uitstekend voor.

1. De student staat centraal

Zoals de kop al aangeeft wordt de student centraal gezet. Dit betekent dat de planner de mogelijkheid heeft om niet altijd rekening te houden met de  beschikbaarheid van docenten en kan op deze manier het ultieme lesrooster voor de student maken. Vanuit daar kijken de docenten welke lesuren zij kunnen invullen. Daarnaast leert de ervaring dat docenten op deze manier meer tevreden zijn over het lesrooster, omdat zij niet gedwongen worden een bepaalde les op een bepaald moment te geven.

2. De docent wordt eigenaar van zijn/haar tijd

Zelfroosteren met Maetch zorgt ervoor dat docenten eigenaar worden van hun eigen tijd, hierdoor is er meer balans tussen werk en privé. Docenten die inspraak hebben in het lesrooster zijn extra tevreden en verzuimen minder. Dit komt mede omdat docenten hun werktijden beter kunnen aansluiten op verplichtingen in de privésfeer. Én doordat zij tevreden zijn met deze manier van werken zullen ze dat ook aan anderen vertellen. Ze worden dus tevens goede ambassadeurs van jouw organisatie!

3. Samen tot een oplossing komen

De planner en docenten zorgen er samen voor dat het lesrooster gevuld wordt. Roosters op maat doen het goed op de arbeidsmarkt én daarnaast geeft zelfroosteren met Maetch de mogelijkheid om docenten te laten werken wanneer zij dat prettig vinden. Immers, niet iedereen is een ochtendmens toch? Met zelfroosteren met Maetch trek je docenten aan die behoefte hebben aan flexibiliteit. Het geeft bijvoorbeeld alleenstaande ouders, parttimers, jonge ouders, maar ook oudere docenten de mogelijkheid om hun lesrooster in te richten zoals zij dat fijn vinden.

4. Engagement

Doordat docenten kunnen zelfroosteren met Maetch zijn ze meer betrokken. Ze ervaren een verantwoordelijkheid om het lesrooster rond te krijgen, omdat ze de mogelijkheid krijgen een rol te spelen in de personeelsplanning.

5. Meer ruimte in uitwisselbaarheid

Doordat het lesrooster van docenten wisselt, is er ruimte om verschillende vakken te geven. Hierdoor worden docenten gestimuleerd om met andere collega’s samen te werken, verbreden ze hun kennis en dit is goed voor de uitwisselbaarheid, inzet en productiviteit van docenten.

6. Gezondheid voorop

De gezondheid van medewerkers speelt een grote rol binnen organisaties. Door te zelfroosteren met Maetch kunnen bijvoorbeeld de jongere docenten werk uit handen nemen van de wat oudere. Zo kunnen ze de mogelijkheid creëren om meer uren voor de klas te staan, waardoor de oudere docenten andere taken op zich kunnen nemen en minder uren voor de klas staan. Doordat jouw docenten de regie in eigen handen hebben wordt tevens hun productiviteit verhoogd.

7. Flexibele inzetbaarheid van uren

De standaard structuren worden doorbroken door zelfroosteren met Maetch. Daarnaast neemt ook de complexiteit van het onderwijs toe. Denk hierbij aan de komst van online en hybride onderwijs of een combinatie hiervan. Dit geeft de mogelijkheid tot flexibele inzetbaarheid. Elke docent werkt op fulltime basis een X aantal uren per jaar. Door te zelfroosteren kunnen de uren flexibel ingezet worden, zolang aan het einde van het schooljaar dit aantal uren behaald is. Dit kan betekenen dat een docent de ene periode meer uren werkt dan de andere, maar dit geeft ook ruimte om op andere momenten in het jaar verlof op te nemen. Uiteraard alleen als dit in het lesrooster van de docent past.

8. Reduceren overuren

Door te zelfroosteren zijn overuren beter te monitoren en kunnen deze worden beperkt. Maetch geeft een duidelijk beeld van de mate van inzetbaarheid van de docent. Hierdoor kunnen de overuren beperkt worden. Daarnaast zorg je er met zelfroosteren tevens voor dat er kosten worden bespaard. Er is namelijk minder overwerk uit te betalen.

9. Evenwicht in personeelsplanning

Door de inzet van zelfroosteren bespaar je de planner veel tijd en je docenten frustratie over het lesrooster. Doordat de planner veel minder tijd kwijt is aan het maken van het lesrooster, bespaar je jouw organisatie een fors aantal planningsuren.

10. Digitalisering en automatisering

Handmatig roosteren is passé en erg foutgevoelig. Als organisatie wil je dit proces digitaliseren en alle informatie koppelen aan een backoffice. Bij voorkeur laat je docenten hun eigen lesrooster bekijken en invullen. Wil je de switch maken van handmatig roosteren naar zelfroosteren? Met onze SaaS-oplossing Xedule maak je het ideale rooster, module Maetch zorgt voor de inschrijftool voor je medewerkers.

Zelf aan de slag met zelfroosteren? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder!

Wat kunnen we voor u betekenen?

Wist u dat we bij Advitrae oplossingen bieden voor het geheel logistiek proces? En wilt u aan de slag met formatie, planning of roosteren voor uw onderwijsinstelling? Neem dan contact met ons op!

Gerelateerde artikelen

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.