Lyceum Vos

Flexibel roosteren in het VO? Het Lyceum Vos vertelt.

”Door Xedule hebben we minder tussenuren en kunnen we efficiënter roosteren’’

Guido Knoop, roostermaker en werkzaam bij Het Lyceum Vos.

Deel deze pagina

Docent Nederlands als roostermaker

Het Lyceum Vos  is een School voor Havo en VWO in Vlaardingen. Ze zijn al zo’n 6 jaar actief op het gebied van gepersonaliseerd leren en daarmee een frontrunner in Nederland. Zo wordt er in de onderbouw les gegeven zonder cijfers. Daarnaast moeten leerlingen een keuze maken voor vakken en zelf 12 uren inplannen. Dat worden inschrijflessen genoemd,” vertelt Guido.

Guido Knoop is zowel docent Nederlands als roostermaker. “Normaal gesproken is roostermaker een aparte functie. Maar door het type onderwijs dat wij verzorgen ontstond er enerzijds een behoefte aan een applicatie die geschikt was om gepersonaliseerd onderwijs te kunnen plannen en anderzijds een behoefte aan een docent die roostermaker wilde worden. Een docent staat natuurlijk dichter bij de werkvloer dan een roostermaker en kan beter inschatten wat de collega’s nodig hebben in het rooster. Uit een sollicitatieprocedure ben ik als de geschikte persoon daarvoor geselecteerd.”

Combi Xedule en Myx

“Als roosterapplicatie hebben we gekozen voor Xedule,” gaat Guido verder. “We zochten in het samenwerkingsverband “zo leer ik” naar een onderwijslogistiek programma. Het gepersonaliseerd leren vraagt om specifieke functionaliteiten die invulling daarvan mogelijk maken. Wij willen de leerling de keuze geven in de systemen om zelf lessen in te plannen. Andere applicaties bieden deze functionaliteit niet of zijn te inflexibel. Myx is noodzakelijk om inschrijflessen mogelijk te maken. Dus wil je met inschrijflessen werken dan is de keuze voor Myx een logische. De ontwikkeling van Myx was overigens net gestart. Wij hebben als testomgeving bijgedragen aan de ontwikkeling van deze applicatie. Zo kon Advitrae de ontwikkelde functionaliteit meteen toetsen aan de praktijk! Op 1 september 2019 kwam de eerste release van Myx uit. Xedule en Myx zijn bijna gelijktijdig geïmplementeerd.“

 “Mijn manier van werken”

“Op dit moment besteed ik 30% aan roosteren en 70% aan lesgeven en andere taken,” aldus Guido. “Daarmee kom ik wel wat tijd te kort. Maar 30% tijd voor roosteren is niet veel! Dat komt omdat Xedule op een dusdanige manier is opgebouwd dat ieder overzicht op een spreadsheet lijkt. Dit is voor mij een bekende omgeving en omdat ik redelijk handig ben met computers, kan ik efficiënt werken en snel de roosters maken. Bovendien bleek door het roosteren in Xedule we veel minder tussenuren hebben dan voorheen.”

Klaar voor de start!

“Voordat je Xedule gaat implementeren is het belangrijk je roosterproces zoals je dat hanteert op school goed in kaart gebracht te hebben. De implementatie bestond uit een training van in totaal 13 cursusdagen. Die werden verzorgd door Jolanda Hilgen en Ilona Leferink van Advitrae. Een leuke en goede cursus waarin een bootcamp was opgenomen om te leren hoe een planning/rooster te maken voor het schooljaar. Het fijne hiervan was dat degene waar je vragen aan kunt stellen, naast je zit. En je niet hoeft te mailen of bellen.

De korte tijd waarin de implementatie moest plaatsvinden maakte het wel lastig. Het normale werk ging ook nog door en ondertussen moest er een nieuwe roosterprogramma geïmplementeerd worden! Bij een nieuwe implementatie zou ik dus wel meer tijd nemen.”

Samenwerking Advitrae

“De samenwerking met Advitrae is goed bevallen en ze hebben ons zeker goed ondersteund. Bij de implementatie waren de consultants Jolanda en Ilona van Advitrae aanwezig en die noteerden meteen alle issues. Die werden dan ook snel opgelost!,” vervolgt Guido.

“Omdat wij een testomgeving waren voor Myx liepen wij toch wel aan tegen de problemen van een eerste release omdat er nog beperkingen in zaten. Dat was natuurlijk logisch. Maar wij liepen wel eens spaak omdat wij wel invulling moesten geven voor 650 leerlingen en 50 collega’s.

Kleine aanpassingen werden zoals gezegd snel gedaan. Over grotere functionaliteiten ontstond wel eens discussie. Dat had soms ook te maken met een verschil van inzicht en visie. Maar door samen in gesprek te gaan zijn de meeste punten opgelost of verschijnen in toekomstige releases.”

Koppeling met verschillende systemen

“Wij gebruiken Xedule voor capaciteitsmanagement, roosteren en het samenstellen van groepen en Myx voor het inschrijfproces. Er is nog echter meer functionaliteit aanwezig die we momenteel nog niet gebruiken. We werken overigens samen met Advitrae voor de koppelingen en samenwerking tussen de verschillende systemen. Zo werken we bijvoorbeeld toe naar een volledige integratie tussen Foleta en Xedule en hebben we de eerste tests al succesvol doorlopen”.

Hoe verder?

“We zijn dit jaar begonnen om de leerdoelen goed aan de lessen te koppelen als stap 2 in Myx. Dit geeft de leerling de mogelijkheid een weloverwogen keuze te maken over welke les zij willen volgen om een bepaald leerdoel te bereiken. In de toekomst veronderstel ik dat de inschrijflessen een groter deel uit gaan maken van het totale rooster. Nu is de verhouding 30% inschrijflessen en 70% reguliere lessen. Het zal me niet verbazen als we naar ongeveer 60% inschrijflessen gaan. We zijn tevreden over de samenwerking en ik zou Advitrae met een gerust hart ook bij andere scholen aanbevelen.”

Meer weten over de Xedule of Myx van Advitrae en wat u er allemaal mee kunt doen? Lees meer of neem contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.