Lentiz | VMBO Maasland

Lentiz | VMBO Maasland maakt gebruik van de roosterautomaat van Xedule

“De roosterautomaat geeft op voorhand signaleringen wat wel en niet kan, waardoor je de onderwijsstructuur daar op aan kan passen”

 

Rosalie Omvlee

Rosalie Omvlee, roostermaker bij Lentiz | VMBO Maasland

Deel deze pagina

Lentiz | VMBO Maasland is een ‘groene’ vmbo-school. De onderwijsinstelling biedt leerlingen in vier jaar vmbo basis- en kaderberoepsgerichte en de gemengde/theoretische leerwegen aan. Leerlingen volgen naast de theoretische vakken ook praktijkvakken als dierenverzorging, bloemsierkunst, plantenteelt, groenvoorziening, verwerking agrarische producten én in de onderbouw tevens techniek. In de bovenbouw biedt Lentiz| VMBO Maasland zogenoemde profielmodules aan die aansluiten bij profiel groen. De locatie is uniek, gelegen tussen de weilanden van Midden Delfland waar de school een eigen keuken heeft voor verwerking van agrarische producten, praktijklokalen voor bloemsierkunst en techniek. Daarnaast wordt er groenvoorziening en plantenteelt gegeven in de kas. Ook heeft Lentiz | VMBO Maasland een eigen schoolboerderij en krijgen leerlingen de mogelijkheid om te leren bestraten in de achtertuin. Echt een praktijkgerichte school dus!

Het rooster laten maken door de Roosterautomaat van Xedule 

De vraag om Xedule te gaan implementeren kwam onder andere vanuit Lentiz | MBO Maasland, welke in de andere vleugel van het gebouw zit. Met beide scholen is besloten om samen het implementatietraject te starten, ook met het oog op een doorlopende leerlijn. Het programma past goed bij de wensen van de school. Rosalie: “onze wens was om automatisch een rooster te genereren. Ook de mogelijkheid tot inschrijven op keuzevakken met MyX maakte het voor ons aantrekkelijk om te starten met Xedule.”

Rosalie vertelt dat ze nu inmiddels vijf weken bezig zijn met het maken van een rooster via de roosterautomaat. “We hebben een ingewikkeld rooster door de praktijkvakken die we aanbieden aan onze leerlingen. Er worden meer praktijkuren gegeven dan dat onze praktijklokalen beschikbaar zijn. Voorheen maakte we het praktijkrooster met de hand, dus als we het nu door de automaat kunnen laten doen scheelt dat ons een hoop gepuzzel.”

Voorwaarden aan het rooster

Rosalie legt uit dat in de Jaarplanning al aangegeven kan worden welke voorwaarden gelden voor de lessen die de roosterautomaat moet gaan inzetten. “Het voordeel is dat je al in een vroeg stadium weet of alles wat het onderwijsteam heeft bedacht gaat passen. Je kunt bijvoorbeeld al vastleggen welke lessen gelijktijdig geroosterd moeten worden of aangeven dat een bepaald vak eerst moet worden geroosterd voordat een ander vak ingezet mag worden. De roosterautomaat gaat al deze voorwaarden toepassen bij het maken van het rooster en als niet kan worden voldaan aan de voorwaarde wordt de les niet ingezet. Hier krijg je een melding over voordat je de roosterautomaat aanzet. Als je dit dus niet oplost en toch de automaat gaat starten, weet je al dat de lessen niet worden ingezet.”

Ook vindt Rosalie Xedule een makkelijk programma om mee te werken. “Het spreekt voor zich en het is een voordeel dat je met één systeem werkt. Je kan de automaat aanzetten en de computer afsluiten. Ook kun je er op er op elke willekeurige computer mee aan de slag, je hoeft niet eerst nog iets te downloaden.”

Daarnaast worden de praktijkvakken in carrousel-vorm gegeven waarbij iedere twee weken een ander vak gegeven wordt. “Het is een voordeel dat we dat kunnen aangeven voordat het rooster geproduceerd wordt.”

Ook legt Rosalie uit dat het een voordeel is om aan te kunnen geven bepaalde uren niet in te roosteren waardoor bijvoorbeeld leerlingen in de onderbouw in de winter niet in het donker naar huis hoeven te fietsen. “Eigenlijk kun je alle voorkeuren van de school verwerken en de roosterautomaat doet de rest”. Wel geeft ze aan dat het erg belangrijk is alle basisgegevens en voorkeuren op de juiste manier in Xedule in te voeren.

VMBO Maasland

Implementatietraject

Rosalie vertelt dat ze de eerste weken iedere donderdag ingeroosterd had voor Xedule om bijvoorbeeld basisgegevens zoals; medewerkers, groepen, faciliteiten, beschikbaarheid faciliteiten, reistijd, plekken in lokalen, welke lokalen zijn beschikt voor welke vakken etc. in te voeren. “Hierdoor weet de faciliteitenautomaat tevens welke lessen waar geplaatst kunnen worden.”

Daarnaast heeft Rosalie wekelijks met zeven collega’s van verschillende locaties binnen Lentiz onderwijsgroep een meeting met implementatieadviseur Jolanda Hilgen waarin het opgegeven huiswerk behandeld wordt. Rosalie vertelt dat het erg prettig is om direct met het rooster van de school aan de slag te gaan. “Je kent de school en de medewerkers en weet ook waar je rooster wel en niet aan moet voldoen.”

Toekomstplannen

Rosalie: “We zitten nog in de afronding van het rooster voor komend schooljaar, maar na de zomer gaan we aan de slag met het afronden van de jaarplanning zodat ook de medewerkers een goed plan van inzet hebben waarop niet alleen het gegeven onderwijs staat maar ook de geplande taken worden weergegeven.

Tot slot vertelt ze dat de eerste ervaringen heel positief zijn en dat ze benieuwd is wat er allemaal nog meer mogelijk is. Ook is ze benieuwd naar module MyX. “We zijn al jaren op zoek naar hoe we het onderwijs op maat voor de individuele leerling zo optimaal mogelijk kunnen inrichten en MyX kan daar weer extra mogelijkheden in bieden.”

Zelf aan de slag met de roosterautomaat? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Gerelateerde artikelen

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.