Formatieplanning

Effect van flexibel lesgeven op rooster- en formatieplanning in het VO

Effect van flexibel lesgeven op rooster- en formatieplanning in het VO

Deel deze pagina

In het voortgezet onderwijs wordt steeds meer gesproken over gepersonaliseerd leren. Bijna elke school doet tegenwoordig wel ‘iets’ hiermee. Dat kan een beginsel zijn als ‘het beste uit elke leerling halen’ tot het volledig op maat bedienen van elke leerling op basis van een uitgewerkt programma en persoonlijke leerdoelen.

Dan wilt u inspelen op de leerbehoeften van leerlingen en hen voldoende ruimte geven om eigen keuzes te maken. Maar wat voor effect heeft dit op het rooster, formatieplanning en uw onderwijsbegroting?

Verandering in het Onderwijs

Er is een verandering gaande in hoe scholen hun onderwijs invullen. Er zijn al scholen waar niet meer wordt gewerkt met vaste toetsmomenten, maar waar leerlingen zelf mogen bepalen wanneer de ondervraging plaatsvindt. Ook zijn er scholen die eerder kiezen voor adaptief onderwijs. Hierbij wordt de voortgang van leerlingen gevolgd door een virtueel systeem. Het verschil bij gepersonaliseerd leren is dat leerlingen het heft in eigen handen nemen. Maar om echt op maat te kunnen bedienen is een flexibele roosterapplicatie onmisbaar.

Flexibel rooster faciliteert gepersonaliseerd leren

Met een flexibel rooster kunt u makkelijker inspelen op de wensen en behoeften van leerlingen. U tilt er het gepersonaliseerd leren mee naar een hoger niveau. Vaste roosters kunnen daar een belemmering in vormen. Een flexibel rooster biedt meer mogelijkheden voor differentiatie en begeleiding op maat. Er zijn verschillende manieren van flexibel roosteren. Voor alle variaties geldt: de leerling krijgt ruimte om zelf te bepalen aan welke vakken aandacht besteedt wordt en doet dat op basis van eigen leerbehoeften. Een flexibele roosterapplicatie faciliteert dit gepersonaliseerd leren.

Wat betekent dit voor uw onderwijsbegroting?

Gaat u flexibeler roosteren, dan moet u wel op zoek naar een nieuwe balans tussen vrijheid en kaders. Docenten moeten hun klassikale tijd extra efficiënt indelen. Andere manieren van organiseren van het onderwijs hebben mogelijk gevolgen voor de formatie. Deze mooie toekomstplannen moeten worden vertaald naar een realistisch financieel plan. Wat wilt u als school bereiken en hoeveel geld heeft u daarvoor beschikbaar?

De begroting en de realisatie zullen doorlopend moeten worden vergeleken en er moet actief worden bijgestuurd op ontwikkelingen. Daarom is het belangrijk te kiezen voor een systeem dat de gehele logistieke keten kan begeleiden; formatieplanning, capaciteitsmanagement en roostering. Alle benodigde informatie moet beschikbaar zijn op het juiste moment voor HRM, formatieplanners, directeuren en roostermakers.

In zo’n systeem kunt u het gehele jaar de data nauwgezet volgen of wat u doet ook past bij de gemaakte begroting. Soms blijkt dat de werkelijkheid er anders uit ziet dan het gemaakte plan en stuurt u bij. Als het gehele proces goed georganiseerd wordt, kan de focus gelegd worden op de essentie: het mogelijk maken van goed onderwijs.

Zoekt u naar een platform van roosteren tot formatieplanning?

Wilt u dat wij met u meedenken over hoe uw school “gepersonaliseerd leren” betaalbaar kan organiseren? Maak een afspraak! Of bekijk alvast onze Saas-oplossing speciaal voor het VO, Fusyon. Met Fusyon bieden wij u een modern en innovatief platform, als samensmelting van bewezen oplossingen ter ondersteuning van de processen formatieplanning, capaciteitsmanagement en roostering. Maakt u al gebruik van Foleta of van Xedule? Stap dan eenvoudig over naar Fusyon. We gaan graag met u in gesprek.

Wat kunnen we voor u betekenen?

Wist u dat we bij Advitrae oplossingen bieden voor het geheel logistiek proces? En wilt u aan de slag met formatieplanning of roosteren voor uw school? Onze oplossing Fusyon is hier uitermate geschikt voor. Interesse? Neem dan contact met ons op!

Gerelateerde artikelen

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.